ایران، قم

29.54°C
تمام ابری
سه شنبه
15.57°C / 29.3°C
چهارشنبه
18.83°C / 28.45°C
پنج شنبه
17.66°C / 26.16°C
جمعه
17.39°C / 26.39°C
شنبه
20.5°C / 30.14°C
یکشنبه
21.54°C / 32.98°C
روحانی باید در مقابل هجمه ها محکم بایستد

روحانی باید در مقابل هجمه ها محکم بایستد

محمدتقی فاضلی میبدی

گروه سیاسی: یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: این که عده ای بیایند و رئیس‌جمهور را خائن و ساده لوح بخوانند هیچ ارزشی ندارد؛ چرا که اگر ارزشی داشت تا به حال تاثیر خودش را نشان داده بود. مردم ما هیچ وقت به این حرف ها توجه نمی کنند، گواه این حرف هم این است که اگر هرکدام از این آقایان خودشان را در معرض رای مردم قرار دهند ممکن است خانواده خودشان نیز به حرف‌های آنها رای ندهند.

حجت الاسلام محمدتقی فاضل‌میبدی در خصوص برخی هجمه‌های کلامی کم سابقه به رئیس جمهور و دولت، اظهار کرد: خوشبختانه این حرف ها کوچک‌تر از آن است که بخواهد جای خود را در میان مردم باز کند، این ها نظرات شخصی و درونی هستند که گاه و بی گاه فوران می کنند و به هوا می رود. وی ادامه داد: مردم ما هیچ وقت به این حرف ها توجه نمی کنند، گواه این حرف هم این است که اگر هرکدام از این آقایان خودشان را در معرض رای مردم قرار دهند ممکن است خانواده خودشان نیز به حرف‌های آنها رای ندهند.

فاضل میبدی ضمن بیان این که متأسفانه این هجمه‌ها به کسی که می‌خواهد به‌نظام و مردم خدمت کند از زمان امام نیز بوده است، خاطرنشان کرد: از همان زمان افرادی مانند شهید بهشتی که خدمتگزار واقعی مردم و انقلاب بودند در معرض این تهاجمات قرار می‌گرفتند؛ بنابراین این نوع سخن‌ها و بی‌اخلاقی‌ها از اول انقلاب تا به امروز وجود داشته است. با این که این حرف‌ها از همان زمان نیز به منافع ملی و انقلاب ضربه وارد می‌کرد، اما تا به امروز جایی در میان مردم برای این افراد باز نشده است و مردم اقبالی نسبت به این افراد نشان نداده‌اند.

وی همچنین به دولت و رئیس جمهور توصیه کرد: به نظر بنده آقای روحانی باید در مقابل این هجمه‌ها محکم بایستد و راه خودش را ادامه دهد، چراکه مسیری که آقای روحانی طی می‌کند مسیر بسیار خوبی است. مردم در انتخابات نشان دادند که هیچ توجهی به این گونه حرف‌ها و این فحاشی‌ها ندارند. این استاد حوزه علمیه با بیان این که اگر حرف‌های امام‌جمعه‌ای که تریبون رسمی نماز جمعه را به محل توهین به رئیس‌جمهور و برادران دینی خودش تبدیل کرده است، تأثیر داشت، تابه‌حال باید این سخنان نمود خود را در جامعه نشان می‌داد، گفت: این حرف‌ها، حرف‌هایی تکراری است که هیچ مبنای فقهی و علمی ندارد. وی خاطرنشان کرد: این افراد و این تریبون‌ها به خانواده امام نیز خیلی حمله کرده‌اند؛ اما کارشان جز این‌که خانواده امام در میان مردم محبوب‌تر شده‌اند، نتیجه دیگری در برنداشته است. امروز اگر یک نفر از خانواده امام و یک نفر از این آقایان، خودشان را در معرض رأی مردم قرار دهند، آن‌وقت است که وزن این‌ها معلوم می‌شود.

فاضل میبدی افزود: به همین دلیل است که به نظر بنده، جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد و من به‌هیچ‌وجه نگران نیستم. این‌ها به قول قرآن، کف روی آب است و هیچ ارزشی ندارد و جایی برای خودش باز نمی‌کند. وی همچنین در مورد این که ممکن است این گونه حرکات اهداف انتخاباتی داشته باشد، اظهار کرد: قطعاً این‌گونه افراد و تفکراتشان در انتخابات آینده نیز جایی در میان مردم نخواهند داشت. این افراد اگر حرف منطقی داشتند و بر اساس اخلاق حرکت می‌کردند ممکن بود جایی در میان مردم پیدا می‌کردند؛ اما چون رفتار و کردار این افراد نه بر اساس اخلاق و نه عقلانیت است، مصداق سخن «عِرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری» می شوند. وی اضافه کرد: سابقه نشان داده است که همیشه این‌گونه حرکات به‌ دور از اخلاق، نتیجه عکس می‌دهد و باعث محبوبیت بیشتر فرد تخریب شونده می‌شود. همان‌گونه که در مورد رئیس دولت اصلاحات این اتفاق افتاد و ایشان به‌واسطه همین هجمه‌ها محبوبیت‌شان دوچندان شد.

فاضل میبدی در ادامه درپاسخ به این پرسش که آیا مبنای فقهی و شرعی برای این گونه حرف ها وجود دارد؟ گفت: در هیچ کجای اسلام به مسلمان اجازه داده نشده است که برای پیشبرد اهداف خود، به دیگران توهین کند، اسلام می‌گوید اگر احساس می‌کنید که حرفی برای گفتن دارید در فضای مناسب حرفتان را مطرح کنید تا مردم از میان حرف شما و دیگران انتخاب کنند. این‌که بیاییم با فحش و تهمت و توهین سروصدا راه بیندازیم، این نه در اسلام است و نه مورد قبول مردم واقع می‌شود. وی همچنین یکی از دلایل عصیانت مخالفان دولت را مصاحبه تلویزیونی رئیس‌جمهور دانست و تصریح کرد: به نظر من آقای رئیس‌جمهور در مصاحبه تلویزیونی سه‌شنبه‌شب خود، مصاحبه را خوب مدیریت کرد و به برخی از شبهات خوب پاسخ داد. شاید این افراد از پاسخ‌گویی خوب آقای روحانی و این‌که شبهه و بهانه‌ای برای حمله باقی نگذاشت، ناراحت هستند و به دنبال راه‌های دیگر برای هجوم هستند.

وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال همین کنسرت‌هایی که این افراد با برگزاری آن مخالفت می‌کنند؛ هیچ مبنای شرعی برای نادرست بودن این کنسرت‌ها وجود ندارد. بالاخره این برنامه‌ای است که اجراکنندگان آن از وزارت ارشاد و نهادهای خود این نظام مجوز آن را گرفته‌اند. منتها این افراد برای این‌که در جامعه خودی نشان بدهند می‌آیند و با کنسرتی مخالفت می‌کنند و سروصدا راه می‌اندازند. این‌ها مانند برادر حاتم طایی هستند. حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی ضمن بیان این‌که اسلام، تشیع و قرآن این‌گونه نیست که این افراد فکر می‌کنند، تأکید کرد: هزاران محقق و مدرس دینی در این کشور هستند که اسلام را جور دیگری می‌فهمند و قطعاً در میان مراجع هم این افراد جایی ندارند، چراکه بسیاری از سخنان این‌گونه افراد نه مبنای فقهی و شرعی و نه اساس علمی دارد. بنده حاضرم با تک‌تک این آقایان بنشینم و در مورد حرف‌هایشان بحث و مناظره کنم. چراکه این‌گونه حرف‌های بی‌اساس هیچ نتیجه‌ای جز این‌که یک عده جوان را بدبین کند، ندارد. وی در پایان خاطرنشان کرد: درنهایت بنده معتقدم که آقای روحانی و همکارانشان باید در مقابل این‌گونه حرف‌ها کار خودشان را انجام دهند و همین روش ملایمت، بردباری و صبری که دولت پیش‌گرفته است، بسیار روش خوبی است. خیلی از این حرف‌ها آن‌قدر سبک هستند که ارزش پاسخ‌گویی ندارند.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم