ایران، قم

16.83°C
Light rain
چهارشنبه
12.11°C / 15.19°C
پنج شنبه
13.67°C / 23.68°C
جمعه
17.38°C / 26.55°C
شنبه
19.99°C / 28.4°C
یکشنبه
19.65°C / 28.66°C
دوشنبه
17.23°C / 26.32°C
سه شنبه
19.74°C / 29.76°C
حج، تمرین بندگی

حج، تمرین بندگی

حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد ورعی در یادداشتی به مناسبت ایام حج نوشت: حج عبادتی است با رموز فراوان که برخی برای ما قابل درک و بسیاری هم غیرقابل فهم است. اما یک نکته مسلم است و آن اینکه خداوند آن دسته از بندگانش را که به استطاعت مالی رسیده اند، به خانه اش فراخوانده تا “تمرین بندگی” کنند. به انجام اعمال و مناسکی بپردازند که بسا راز و رمزش را هم نمی دانند، اتفاقا میزان بندگی خالق در چنین مواردی بهتر محک می خورد.

دعوت به عبادتی شدند تا خود و تعلقات شان را فراموش کنند. از بذل مال خویش در راه خدا دریغ نورزند، مال و ملک، مقام و منصب، شخصیت و موقعیت اجتماعی، زن و فرزند، دوست و آشنا، همه و همه را در وطن رها کرده و برای بندگی خدا راهی سرزمین وحی شوند. خود و متعلقات خود را فراموش کنند، نگاه به خود، آراستن خود، لباس خود، همسر خود، نفس و قوای آن را پشت سر نهاده و خود را برای معبود خالص گردانند، به ابراهیم خلیل تاسی کنند که تا قربانی کردن فرزند عزیزش هم پیش رفت. زائر خانه خدا هر قدر بتواند بیشتر از خود و وابستگی هایش فاصله بگیرد، خلوص بیشتری پیدا می کند، و از این خوان گسترده بهره بیشتری می برد، و در روز موعود راحت تر و با رضایت بیشتر “دنیا” را برای “عقبی” ترک می کند.

حقیقت این است که با توجه به اقتضائات حج امروزی، اگر زائر خانه خدا اندکی از هدف این سفر غافل شود، دست خالی یا با بهره کم از این سفر باز خواهد گشت.

عوامل زیادی وجود دارد که او را دچار غفلت کند.“خورد و خوراک نسنجیده” با این تصور که هزینه کرده ایم و حقمان است، باید استفاده کنیم، “صرف وقت زیاد در بازارها برای خرید”، “خواب زیاد”، “مشغول شدن به آنچه در کاروانها و هتلهای دیگر می گذرد و مقایسه آن با امکانات کاروان خود”، “استفاده غیرمنطقی از شبکه های اجتماعی”، “ارتباط و تماس زیاد با شهر و دیار و قوم و خویش” همگی رهزنانی برای غفلت، و فاصله گرفتن از فلسفه حج و از دست دادن این فرصت استثنایی است. اصلا فلسفه حج برای فاصله گرفتن از تعلقات است.

حتی “بیش از توان و ظرفیت جسمی طواف کردن و از انجام اعمال و مناسک حج در ایام تشریق ناتوان شدن” نیز از جمله خطاهایی است که زائر بیت الله الحرام را از استفاده صحیح از این عبادت جامع محروم می کند. گذشته از ابنکه اگر طواف زیاد در ایامی که بسیاری برای انجام طواف واجب خویش در مطاف با مشکل ازدحام جمعیت روبرویند، به نوعی “تضییع حق دیگران” خواهد بود. تلاش برای انجام مستحبات دیگری چون استلام حجر، حطیم، رکن یمانی، مقام ابراهیم، اقامه نماز در حجر اسماعیل، نماز طواف مستحب پشت مقام و مانند آن نیز باید با رعایت حقوق زائران دیگر و جوانب شرعی، به ویژه برای بانوان باشد. دلیل “استحباب هر یک از موارد فوق” قدرت تزاحم با ادله محرماتی چون “ایذاء و اذیت دیگران” یا “تماس با نامحرم” را ندارند.

با امید به انجام “حج مقبول” و “سعی مشکور” برای همه زائران بیت الله الحرام.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم