ایران، قم

23.48°C
آسمان صاف
یکشنبه
17.2°C / 26.72°C
دوشنبه
18.32°C / 28.72°C
سه شنبه
18.95°C / 30.34°C
چهارشنبه
21.23°C / 29.11°C
پنج شنبه
20.67°C / 26.85°C
جمعه
19.18°C / 28.14°C
شنبه
21.23°C / 32.03°C

دروغ پردازی

روزنامه رسالت ستونی دارد تحت عنوان "شنیده ها و نکته ها" و گویا دست اندرکاران آن روزنامه مطالب غیر مستند و مجعول خود را تحت این عنوان می آورند. باید به عرض این برادران برسانم که ا گر واقعا این مطالب را شنیده اید و اینگونه آن ها را اشاعه می دهید فعلی حرام را مرتکب می شوید.

آیا برادران محترم از احادیث متعددی به این مضمون که نقل شنیده ها نیز دروغگویی است اطلاع ندارند (برای نمونه، ر.ک کنزالعمال، ح8208 و 8209 و بحارالانوار، ج2، ص160). آیا این حدیث را نشنیده اند که بین حق و باطل چهار انگشت فاصله است، یعنی فاصله بین چشم تا گوش (نهج البلاغه/خ141)، و البته اگر این اخبار را می سازید و جعل می کنید، گناهی بزرگ تر را مرتکب می شوید. برادران محترم در قرآن مجید، یعنی کتاب آسمانی و مقدس مسلمانان، مکرر آمده است که خدا دروغگویان را دوست ندارد و پیامبر مسلمانان می فرماید نجات و رستگاری در راستگویی است کما اینکه هلاکت در دروغگویی است.
در ستون شنیده های این روزنامه در مورخه یکشنبه 21/6/89 خبری در رابطه با مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم آمده بود که نظرم را جلب کرد. خبر این بود که اعضای این مجمع جلسه ای تشکیل داده و در رابطه با نزدیکی با سران فتنه و ایجاد بحران و... تصمیماتی گرفته اند. از بی ادبی های نویسنده و کلماتی مانند "مجمع به اصطلاح محققین و مدرسین" که بگذریم باید بگویم که اینجانب عضو شورای مرکزی این مجمع هستم و در تمام جلسات آن شرکت می کنم. آنچه را که شما شنیده اید (یا ساخته اید) از صدر تا ذیل، همه جملات آن دروغ محض است. هر چند دست اندرکاران آن روزنامه احیانا به شنودها دسترسی دارند، اما حتی در گفتگوهای خصوصی اعضا، چنین سخنانی مطرح نشده است.
خبر دیگری در آن روزنامه در مورخه 8/6/89 آمده بود که به گونه ای به اینجانب ربط داشت. در آن خبر آمده بود که عده ای از اصلاح طلبان سفری به استرالیا کرده و چنین و چنان کرده اند. به آن روزنامه از یک جهت تبریک می گویم که به هر حال سخن راستی در خبر آنان یافت می شود و آن اصل سفر به استرالیا است. چون اینجانب آدم قانع و خوشبینی هستم از آن روزنامه، با توجه به سابقه تاریخی آن، بیش از این انتظار ندارم. اما باید بگویم غیر از اصل سفر بقیه مطالب کذب و خلاف واقع بوده که در این باره دانشگاه مفید در مورخه 15/6/89 اطلاعیه ای صادر کرده است. اینجانب یکی از اعضای هیات علمی آن دانشگاه هستم که در این دوره آموزشی شرکت داشته ام. علاوه بر مواردی که در آن اطلاعیه آمده، نکات دیگری نیز وجود دارد که شایان توجه است و به آن نمی پردازیم.
درهمان خبر آمده بود که جناب آقای خاتمی، رئیس جمهور سابق و شخصیت برجسته اصلاحات، از سفر اصلاح طلبان انتقاد کرده است. به عرض آن دوستان می رسانم که بعد از نقل خبر در آن روزنامه به جناب آقای خاتمی مراجعه شد و ایشان نه از سفر به استرالیا خبر داشت و نه از خبر روزنامه وزین شما.
اما نکته پایانی این که، شنیده های متواتر حقیر درباره آن روزنامه حکایت از آن دارد که حضرت امام(ره) در دوره جنگ، بردن آن روزنامه را به جبهه ها منع کرده بود. اگر عمل آن روزهای امام برایم روشن نبود، این روزها آفتابی گشت. گویا رسالت تاریخی این روزنامه اشاعه دروغ بوده است.
عبدالرحیم سلیمانی
 

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم