ایران، قم

18.89°C
تمام ابری
جمعه
17.18°C / 26.67°C
شنبه
17.86°C / 26.73°C
یکشنبه
17.45°C / 27.28°C
دوشنبه
19.79°C / 30.05°C
سه شنبه
21.05°C / 28.82°C
چهارشنبه
19.5°C / 26.41°C
پنج شنبه
17.89°C / 26.19°C
خانواده مهمترین کانون حیات اجتماعی ایران است

خانواده مهمترین کانون حیات اجتماعی ایران است

هشدار رئیس کتابخانه ملی ایران نسبت به فروپاشی بنیان خانواده در ایران:

دکتر سیدرضا صالحی امیری فروپاشی نظام خانواده را مهمترین تهدید اجتماعی ایران در سالهای پیش رو دانست و گفت: فروپاشی بنیاد خانواده به فروپاشی اجتماعی منتهی می شود و فروپاشی اجتماعی می تواند فروپاشی سیاسی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش شفقنا، رئیس کتابخانه ملی ایران در سالن جلسات مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به بررسی «خانواده در بسترتحولات اجتماعی جامعه ایران» پرداخت و گفت: بی اخلاقی خانواده ها را تهدید می کند. بیش از هر چیزی باید مفهوم اخلاق و معرفت و عشق و ایمان را در خانواده بازسازی کنیم. بازگشت اخلاق اکسیر نجات بخش است و خانواده اخلاقی در معرض فروپاشی قرار نمی گیرد.

معاون فرهنگی رئیس جمهور در قسمتی از سخنان خود به تغییر در الگوی زندگی ایرانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰۰۰ لوازم آرایش فروشی در کشور فعال است این درحالی است که ما ۳۰۰۰ کتاب فروشی در کشور داریم و البته بخش زیادی از این کتابفروشی ها هم در حال تعطیل شدن است.

او از تغییر ساختار قدرت در خانواده ایرانی به عنوان یکی دیگر از تغییرات بنیادی در نظام خانواده یادکرد و توضیح داد: نقشها در خانواده ایرانی دچار بهم ریختگی شده است. دیگر پدر قدرت مطلق خانواده نیست و دختر خانواده همطراز سایر افراد خانواده دارای قدرت است. در گذشته متوسط میزان مکالمه فرزند با والدین در یک شبانه روز ۲ ساعت بود ولی الان این میزان به ۲۰ دقیقه رسیده و فرزندان بیش از آنکه با خانواده در ارتباط باشند از طریق فضای مجازی با دوستان در ارتباطند.

صالحی امیری حل مشکلات خانوده را مستلزم اقدام همه نهادهای مسئول دانست و بر ایجاد یک نهاد مستقل برای بررسی آسیبهای بنیاد خانواده در ایران تاکید کرد و گفت: باید برای نهاد خانواده سرمایه گذاری کنیم. متاسفانه ما در شرایطی قرار داریم که هیچ کسی در جامعه نسبت به فروپاشی بنیانهای خانواده واکنش نشان نمی دهد. امروز برای همه چیز در جامعه ما نهادهای مردم سالار شکل گرفته است. حتی اگر به یک سگ ظلم شود عده ای تجمع می کنند ولی کسی به فروپاشی خانواده ها واکنشی نشان نمی دهد.

معاون رئیس جمهور با ارائه طرح تاسیس شبکه خانواده در سیمای ایران، به انتقاد از سیاستگذاری های صدا و سیما پرداخت و گفت: بارها به آقای ضرغامی گفتم که ما در موضوع خانواده نیازمند تاسیس یک شبکه مستقل و تخصصی هستیم که به دست انسانهای محقق و متخصص اداره شود. گفتم که بحث خانواده بحث سیاسی نیست اما نمی دانم چرا نپذیرفتند. ما برای همه چیز در ایران شبکه داریم الا برای خانواده. بسیاری از فیلمها و سریالهایی هم که منتشر می شود در جهت میل به فروپاشی خانواده است چرا که کار اجتماعی روی سریالها انجام نمی گیرد. شاهکار صدا و سیما در این سالها معمای شاه است که یک سریال خانگی شهرزاد آن را به حاشیه می راند.

صالحی امیری ازدواج سفید را یکی از رویدادهای خطرناک در جامعه ایران نامید و توضیح داد: کسی که به ازدواج سفید روی می اورد مسئولیت نمی پذیرند درحالی که بنیان خانواده ایرانی بر مسئولیت پذیری افراد استوار است و متاسفانه امروز این شکل از ازدواج که ما او را ازدواج سیاه می نامیم توسط عده ای از جامعه شناسان ما ترویج می شود.

رئیس کتابخانه ملی ایران با ارئه آمار طلاق در ایران گفت: مهمترین کانون تداوم حیات اجتماعی ایران خانواده است برخلاف غرب یعنی اگر خانواده فروپاشی شود جامعه هم فروپاشی است و از فروپاشی اجتماعی به فروپاشی سیاسی می رسیم. تدوام حیات جامعه ایران به تداوم خانواده است و اگر طلاق به سطح ۵۰ درصد در جامعه برسد این به معنای فروپاشی اجتماعی است.

وی در قسمتی از سخنانش به انتقاد از رواج خشونت در خانواده های ایرانی پرداخت و گفت: محبت افراد جامعه نسبت به یکدیگر کم شده است. موارد بسیاری مشاهده می شود که جنازه ای در کنار اتوبان افتاده اما افراد بدون اعتنا به آن به دنبال کار خود می روند. جلوه های خشونت در خانواده ایرانی نگران کننده است.

امیری ادامه داد: بر اساس آمار ارائه شده ۱۵ میلیون پرونده در قوه قضائیه ایران وجود دارد. در هر پرونده حداقل دو نفر هم اگر درگیر باشند یعنی ۳۰ میلیون نفر در ایران دچار درگیری هستند.

رئیس کتابخانه ملی ایران در قسمتی از سخنانش به ارائه آماری از بیکاری، حاشیه نشینی، فساد اخلاقی، دختران فراری، سقط جنین، طلاق، اعتیاد و خودکشی پرداخت و از رسانه ها خواست از انتشار این آمارها خودداری کنند.

وی در ادامه سخنانش بر لزوم مسئولیت پذیری همه اقشار در روند مسائل اجتماعی و موضوع خانواده تاکید کرد و گفت: حوزه های علمیه باید مسئولیت بپذیرند. امروز یک روحانی محله و روحانی مسجد چه نقشی در جامعه ایفا می کند؟ آیا محوریت دارد؟

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم