ایران، قم

16.52°C
تمام ابری
پنج شنبه
13.67°C / 23.68°C
جمعه
17.38°C / 26.55°C
شنبه
19.99°C / 28.4°C
یکشنبه
19.65°C / 28.66°C
دوشنبه
17.23°C / 26.32°C
سه شنبه
19.74°C / 29.76°C
بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم
وَلَا تَقُولَنَّ إِنِّي مُؤَمَّرٌ آمُرُ فَأُطَاعُ‏ فَإِنَّ ذَلِكَ إِدْغَالٌ فِي الْقَلْبِ وَمَنْهَكَةٌ لِلدِّينِ وَتَقَرُّبٌ مِنَ الْغِيَر (نهج البلاغه، نامه 53).
امام علی (ع) به مالک اشتر دستور داد: «مگو من مقامى مسلّطم، فرمان مى‏دهم و بايد فرمان مرا ببرند، كه پديد آمدن اين حالت در حاكم، سبب درآمدن تباهى به دل و فاسد شدن دل و باعث سست شدن دين است، و قرار گرفتن در آستانه سقوط و زوال.»
ملت بزرگوار ايران در آستانه چهل و يكمين سالگرد انقلاب شكوهمند اسلامي قرار گرفته است . هر سال كه از عمر انقلاب مي‌گذرد شعارها و اهداف اين انقلاب بزرگ كه از خواسته‌هاي دو نسل يا سه نسل پيش بود در ذهنها زنده مي‌شود؛ به ويژه حاكميت مردم بر سرنوشت خويش و نظامِ اسلاميِ مبتني بر جمهوريت و آراي مردم كه از اهداف اوليه و مهم انقلاب و بنيانگذار آن بود. رهبر انقلاب، حضرت امام خميني (ره)، همواره سعي داشت حاكميت شخصی كه از آن شاه بود به حاكميت جمعي به معناي جمهوريت تبدیل شود و نظام مبتني بر آراي مردم جاي نظام مبتني بر آراي فرد را بگيرد؛ زيرا تمام نهادهاي حكومتي در رژيم گذشته به شخص شاه و نظر او وابسته بود. هرچه آن خسرو مي‌گفت بايد در نظر دیگران شيرين مي‌بود. مجلس شورا كه مردمي‌ترين نهاد ملي است، قيام و قعودش با دستور و اشاره شاه بود؛ هرچه او مي‌خواست و مي‌گفت بايد تصويب مي‌شد. از این­رو انقلاب بهمن 57 انقلاب عليه نظام شخص محوري بود و نظام جمهوري اسلامي كه جاي آن را گرفت يعني نظامي كه باید آزادي، استقلال و عدالت را بر استبداد، وابستگي و ستم غالب می‌كرد.
نسل امروز ایران حق دارد عملكرد چهار دهه نظام را مورد نقد و ارزيابي قرار دهد و نقاط قوت و ضعف در عملكردها را بیابد و پاسخ اين پرسش را بگيرد كه شعارها و اهداف انقلاب چقدر محقق شده و عوامل پيشرفت و موانع تحقق آن چیست؟ یکی از عوامل مهم سقوط سلطنت پیشین، نظام ناسالم اقتصادي بود كه تفاوت فاحش طبقاتي ايجاد كرده بود؛ و منشأ اصلی­اش استبداد شاهنشاهی و فرد محوری بود: اطرفيان شاه به­جاي ذكر ضعفها و سوء عملكردهاي اقتصادي، متملق و ثناگو بودند و دروازه تمدن بزرگ را در ذهن شاه مي‌پروراندند و كارهاي نظام سلطنت را موفق جلوه می‌دادند. شاه زماني پيام انقلاب را شنيد كه ملت تصميم خود را گرفته بود و به چیزی جز تغيير رژيم  تن نمي‌داد و نجات كشور را در رفتن شاه و زوال سايه شوم استبداد مي‌ديد.
سال چهلم انقلاب سال پرحادثه اي بود. ضايعات و حوادث تلخي اتفاق افتاد. تحريم‌ها و فشارهاي اقتصادي و در پي آن حوادث آبانماه كه جان عده‌اي از هموطنان را گرفت از حوادث تلخ و ناگوار پايان دهه چهلم انقلاب بود . شهادت سردار حاج قاسم سليماني به رهبری تروريسم دولتي امريكا و جان باختن عده اي از هم­وطنان در تشييع پر شكوه جنازه اين مرحوم در كرمان كام مردم ايران را تلخ­تر كرد؛ و از همه اين‌ها ناگوارتر سقوط هواپيماي مسافربري اوكراين بود که به سبب آن جمعي از ايرانيان و غیر ایرانیان و نخبگان كشور جان خود را از دست دادند و حاکمیت صادقانه اطلاع‌رسانی نکرد و موجب سلب اعتماد بخش وسیعی از مردم از أخبار رسمی شد.  
علاوه بر همه اين حوادث تلخناك، عملكرد شوراي نگهبان در سلب صلاحيت بسیاری از كانديداهای شناخته شده به بهانه عدم التزام به اسلام یا جمهوری اسلامی بود كه تعجب همگان را برانگيخت و متاسفانه آن همدلي و هم افزايي كه در مراسم شهيد سليماني صورت گرفت و اقشار و افکار مختلف را در كنار هم قرار داد، با اين سلب صلاحيت­هاي گسترده تا حدود زیادی از ميان رفت و جامعه شتاب بيشتري به سوي دوقطبي شدن گرفت و شکاف بین بسیاری از مردم و حاکمیت بیشتر شد. انتظار اين بود كه شورا ي نگهبان و دست اندركاران انتخابات مجلس، سعه صدر بيشتري از خود نشان مي‌دادند و حق انتخاب شدن را براي همه اقشار دلسوز جمهوری اسلامی و ایران به رسمیت می‌شمردند و درک می‌کردند که جامعه تك صدايي در تاريخ پايدار و موفق نبوده است.
در سال­هاي اخير شاهد فسادهاي گسترده در بدنه حاكميت بوده ايم؛ اگر جامعه تك صدايي نبود و رسانه ها منافع ملي را بر منافع گروهي و جناحي مقدم مي‌داشتند شاهد اين فسادهاي گسترده نمي‌بوديم. اگر مجلس آینده جايگاه يك جناح شود و تضارب آرايي در كار نباشد و صدای ملت از آن شنیده نشود، يقيناً شاهد فسادهاي بيشتري در عرصه‌هاي اقتصادي و سياسي خواهيم بود. اميدواريم تدبيري انديشيده شود تا در سال پیشِ رو گامي به جلو برداشته شود: زمينه شورش‌ها كه عمدتا در مسايل اقتصادي و نادیده گرفته شدن مردم است از بین برود؛ به حصر و حبس­هاي سياسي و امنيتي پايان داده شود؛ وفاق و همدلي را كه شرط بقاي نظام است گسترش داده شود؛ سليقه ها و افكار و احزاب مختلف به رسميت شناخته شوند؛ به جمهوريت نظام در كنار اسلامي بودن آن بها داده شود؛ بار دیگر شعارهاي انقلاب زنده و به وعده های اول انقلاب عمل شود. بدانیم که شكست اهداف انقلاب تنها شكست انقلاب نيست بلكه شكست اسلام و فرهنگ ديني در عرصه حاكميت است.
مجمع مدرسین و محققين ضمن گرامي­داشت چهل و يكمين سالگرد انقلاب و دعوت از حضور مردم در راهپيمايي 22 بهمن از متوليان و مسئولان كشور مي‌خواهد با تدبير بيشتر، ضعف­هاي موجود، به ويژه در مسائل اقتصادي و سياسي را كاهش دهند و زمينه هاي نااميدي را (كه در جامعه مخصوصا در نسل جوان) رو به افزايش است و هر سال باعث خروج تعداد زيادي جوانان و نخبگان از كشور مي‌شود، از بين ببرند و زمينه را براي حضور همه فکرها و سليقه‌ها در اداره کشور و حفظ و پيشبرد جمهوری اسلامی فراهم كنند .
به یاد داشته باشیم خدا جامعه‌ای را که از درون به اصلاح خود می‌پردازد و روش‌های فاسد خود را تغییر می‌دهد از بین نمی‌برد: «وَما کانَ رَبُّکَ لِیُهْلِکَ القُری بِظُلْمِ وَاَهْلُها مُصْلِحُونْ» (هود:117).
مجمع مدرسين و محققین حوزه علمیه قم
20/ 11/ 1398
Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم