ایران، قم

17.25°C
آسمان صاف
شنبه
17.66°C / 25.54°C
یکشنبه
16.91°C / 26.54°C
دوشنبه
19.27°C / 29.07°C
سه شنبه
19.97°C / 28.69°C
چهارشنبه
20.76°C / 28.52°C
پنج شنبه
19.86°C / 23.8°C
جمعه
17.35°C / 26.54°C
بيانيه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مناسبت سي و هشتمين سالگرد پیروزی انقلاب اسلامي

بيانيه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مناسبت سي و هشتمين سالگرد پیروزی انقلاب اسلامي

بسم الله الرحمن الرحيم

«... وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ، وَذَکِّرْهُ بِمَا أَصَابَ مَنْ کَانَ قَبْلَکَ مِنَ الاْوَّلِینَ، وَسِرْ فِی دِیَارِهِمْ وَآثَارِهِمْ، فَانْظُرْ فِیمَا فَعَلُوا... » (نهج البلاغه، نامه 31). تاريخ گذشتگان را به قلبت بياموز وآنچه بر سر پيشينيان آمده است به ياد بياور. در ديار و آثار آنان سير كن و در عملکرد آنان تأمل کن...

فرارسيدن سي و هشتمين سالگرد انقلاب اسلامي و سقوط رژيم استبدادي شاهنشاهي بر ملت بزرگوار ايران مبارك باد. ملت ايران سي و هشت سال پيش در برابر نظامي ايستاد كه سايه سياه استبداد را بر كشور حاكم كرده و جامعه را به سوي تك صدايي و تك حزبي كشانده و جمله:«چو فرمان يزدان چو فرمان شاه را» سر لوحه كار خود قرارداده بود. نظام حاكم چنان در لاك قدرت فرو رفته بود،كه واقعيت هاي زير پوست جامعه را نمي ديد و اگر فريادي در جهت مبارزه با بيداد بلند مي شد آن را سر كوب و افراد بي گناه را روانه زندان مي ساخت. مرحوم امام خميني سال چهل دو در چند سخنراني تاريخي خود، به نظام حاكم هشدار داد و نصيحت كرد كه دست از ستم فرو شويد و سرنوشت كشور را در اختیار بيگانگان و افراد فرصت طلب ندهد، ولی غرور شاه اجازه شنيدن فرياد يك مرجع ديني ناصح و خيرخواه را نداد و امام خميني روانه زندان و سپس تبعيد شد. ملت ايران با قيام خود شاه را از كشور بيرون و امام خميني را به عنوان رهبر نظام به كشور باز گردانيد.

مرحوم امام (ره) با صلابت و قاطعيت نظام استبدادي شاهنشاهي را ريشه كن ونظام جمهوري اسلامي و حاكميت مردم بر سرنوشت خويش را تحقق بخشيد. جوهر و گوهر نظامي كه جايگزين نظام شاهنشاهي شد، حاكميت ارزش هاي اسلامي، تحقق آزادي هاي مشروع، عدالت اجتماعي و رفع هرگونه ظلم و ستم بر مردم بود. بنا بر اين در نظام جمهوري اسلامي حقوق هر شخصی به عنوان یک انسان، از جمله آزادي هاي مصرح در قانون اساسي، باید محترم شمرده شود و يك فكر و سليقه يا يك جريان خاص بر كشور حاكم نشود.

ملت بزرگوار ايران 22بهمن را از اين جهت پاس مي دارد كه در اين روز توانست عامل ستم هاي اقتصادي و نابرابري هاي اجتماعي را كه موجب صدها فساد در جامعه مي شد از ريشه بركند و براي تعيين سرنوشت خود، آزادانه افرادی را بر كرسي مسئوليت بنشاند؛ و خواستار پاسخگویی آنان در برابر اعمالشان باشد. به نظر مي رسد از جمله كارهايي كه هر سال در دهه فجر بايد صورت بگيرد، بازخواني خواسته هاي مردم و وعده هايي است كه رهبران نظام در جریان پیروزی نظام اسلامی داده بودند. يقينا كارهاي بزرگ و زيربنايي زیادی در سال هاي پس از پيروزي صورت گرفته، دست اجانب از كشور كوتاه شده و ملت ايران به پاره اي از اهداف مهم خود نايل شده است، اما نبايد بر كژي ها و كاستي هايي كه ممكن است در سياست داخلي و خارجي و نقدهايي كه ممكن است بر سياست هاي گذشته وارد باشد چشم پوشيد. حركت هايي كه براي حذف ياران انقلاب و امام در چند سال اخير صورت گرفته و مسیری كه صدا و سيماي ملي كشور به ميل خود برگزيده است، از نقدهاي مهم بر عملكرد برخي مسولان است. انزواي كشور در سياست خارجي در دولت های نهم و دهم از آسيب هايي بود كه بر كشور وارد شد؛ که خوشبختانه دولت يازدهم با تدبير و اميد توانست كشور را از خطر هاي خارجي نجات دهد و برجام را به سرانجام خوبي برساند.

 اعضاي محترم شوراي نگهبان و مسئولين محترم قوه قضاييه و ساير نهادهاي امنيتي و غیرامنيتي بايد نگاهي نقد گونه به عملكرد خود داشته باشند،كه آيا اين دستگاه ها و مراكز حساس و مهم كشور به اهداف انقلاب نزديكتر شده يا از آن فاصله گرفته است؟ آيا فساد اداري و رانت خواري كه از ويژگي هاي رژيم پيشين بود، فزوني يا كاهش يافته است؟ و همين طور آمار اعتياد و ساير مفاسد و آسيب هاي اجتماعي؟ از آن مهمتر، مسئله وحدت و آشتي ملي است،كه آيا رو به استحكام و ائتلاف است و يا اين كه به چند پارگي و سستي و زوال گرائیده است؟ آيا با پديد آمدن برخي از حركت هاي تند و افراطي به آشتي ملي ما آسيبي وارد نشده و بعضي از ياران واقعي امام و انقلاب را به انزوا نبرده است؟ آيا بهتر نيست برخي از مواضع تند سياسي به ويژه در صدا و سيما، مجلس شورا و پاره اي از خطبه ها، به يك موضع معتدل سياسي تبديل شود تا وحدت و آشتي ملي و نيز سياست خارجي ما آسيبي نبيند؟ خوشبختانه دولت يازدهم تا حد زيادي توانسته خط اعتدال و اصلاح مبتني بر حفظ منافع ملي را در اصول سياست هاي خود به ويژه در سياست خارجي و برخي نهادهاي ديگر حاكم كند.

دستاورد مهم سياست اعتدالي دولت، به سرانجام رساندن برجام بود كه كشور را از مصائب بزرگي نجات داد. ما بر اين باوريم كه اين دولت نيز با همه كارهايي كه در عرصه سياست داخلي و خارجي و كارهاي زيربنايي که در عرصه اقتصاد كرده است، اما پاره اي از سياست هاي داخلي به ويژه در وزارت كشور، مبراي از عيب و نقض نيست. ما اگر حال و گذشته هاي خود را از نقد خارج سازيم و اشكال و نقص هاي آن را نبينيم، نمي توانيم براي آينده خود برنامه ریزی  درستي داشته باشيم.

لازم مي دانيم در سالگرد پيروزي انقلاب از دو تن از ياران هميشه همراه امام و انقلاب يعني مرحوم آيت الله العظمي موسوي اردبيلي و مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني ياد كنيم كه از افراد تاثيرگذار و مورد اعتماد امام خميني بودند. به ويژه اين كه در اين سال هاي اخير نسبت به آيت الله هاشمي، كه از نزديكترين و مورد اعتماد ترين افراد به امام خميني بود، از سوي برخي جفاهاي زيادي صورت گرفت. آرزومنديم اين حركت هاي جفاجويانه نسبت به ياران ديگر امام و انقلاب كه در قيد حيات هستند، تداوم نيابد.

مجمع مدرسین و محققين حوزه علميه قم ضمن تبريك سالگرد پيروزي انقلاب به ملت ايران، رهبر معزز انقلاب آيت الله خامنه اي و ساير مسئولان بالاخص خانوادهاي محترم شهدا، از ملت شرافتمند ايران مي خواهد در راهپيمايي بزرگ اين روز مهم شركت نمايند و عظمت و يكپارچگي خود را در برابر توطئه هاي اخير كه ممكن است در منطقه صورت بگيرد، نشان دهند و از مسئولين محترم مي خواهد اين روز را به عنوان روز آشتي ملي و تاليف قلوب جناح ها قلمداد كرده و زمينه را براي رفع محدوديت و محصوريت ياران انقلاب و امام فراهم نمايند. در پايان عزت و دوام نظام جمهوري اسلامي را از خداوند متعال خواستاريم.

مجمع مدرسين و محققین حوزه علميه قم

19/11/1395

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم