ایران، قم

23.46°C
آسمان صاف
جمعه
15.72°C / 26.68°C
شنبه
19.66°C / 30.02°C
یکشنبه
21.29°C / 33.06°C
دوشنبه
24°C / 32.71°C
سه شنبه
21.94°C / 26.08°C
چهارشنبه
19.16°C / 30.98°C
پنج شنبه
22.15°C / 29.71°C
اغتنام فرصت شب های قدر

اغتنام فرصت شب های قدر

خلاصه سخنرانی حضرت حجت الاسلام و المسلمین خلج شب 21 ماه رمضان 1437 برابر با 6 تیر 1395 در مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

بسم الله الرحمن الرحیم

در این اجتماعات دل ها به هم نزدیک می شود و به خدا نزدیک تر می شود. لذا باید فرصت امشب را غنیمت شمرد. در شب قدر هم در درون انسان ها اتفاقاتی می افتد و هم در کائنات (بیرون انسان) اتفاقاتی می افتد که در سوره قدر به آن اشاره شده است: تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر... . در سوره دخان هم آمده است: انا انزلناه فی لیلة مبارکة... . امام سجاد نیز در دعای استقبال از ماه رمضان فرموده است: ثم فضل لیلة واحدة... علی لیالی الف شهر... .

در شب قدر چه باید کرد؟ در این شب نفحاتی هست که باید از آن استفاده کرد: ان فی ایام دهرکم نفحات. ألا فتعرضوا لها و لاتعرضوا عنها. به نظر مرحوم صدوق بهترین عبادت در شب قدر مذاکره علمی است. امشب شب ارتباط با خدا، دعا و سخن گفتن با خدا و شب توبه است. در دعای ابوحمزه آمده است: وانقلنی الی التوبة. امشب توبه مهم است. یعنی فرد خودش را در برابر خدا قراردهد و گذشته اش را به یاد آورد. همه نیازهایش را به زبان آورد. هیچ کس بی نیاز از توبه نیست. خدا پیامبر را هم به استغفار توصیه می کند: فسبح بحمد ربک واستغفره انه کان توابا. به حسب روایت، امام رضا به یک گناهکار ناامید از آمرزش خدا فرموده است: این ناامیدی گناهش بیشتر از گناه جنایاتی است که انجام داده ای. دعا کردن هم از نعمت های خداست. امام سجاد در دعای ذاکرین بعضی از نعمت های خدا را به یاد ما آورده است: من اعظم النعم علینا جریان ذکرک و اذنک لنا بدعائک... .

در این شب ها ما باید اعمال خودمان را ارزیابی کنیم. در طول سال هم باید محاسبه اعمال داشته باشیم. صبح مشارطه و در طول روز مراقبه و شب محاسبه. یک جامعه و دولت هم باید محاسبه داشته باشند و اگر اشتباهی کرده اند اعتراف کنند و از آن دست بردارند. ما اگر بخواهیم بزرگانمان را الگو قراردهیم باید قبل از تجلیل آنان شخصیت هایشان را ارزیابی کنیم و خطاهایشان را بفهمیم. خودمان را هم هر روز باید ارزیابی کنیم. حضرت علی (ع) به مالک اشتر فرمود: بهترین ساعت شبانه روز را به خود اختصاص بده. حضرت علی به مردم می فرماید شما حق دارید علی را نقد کنید. خیلی از کارها هنوز مانده که من انجام نداده ام. کسی شروع کرد به تعریف کردن از امام هادی (ع). ایشان فرمودند این حرف ها را رها کن. مشکلی اگر داری بگو کمکت کنیم.

برای توبه، مهم ترین قدم، به نظر بعضی ها، بیداری است. یعنی توجه پیدا کند به اعمال خودش و بیدار شود از غفلت و اگر اشتباه کرده بگوید اشتباه کرده ام. توبه شهامت می خواهد. اشجع الناس من غلب هواه. اگر به مردم ظلم کرده در برابر مردم عذرخواهی کند و در برابر خداوند. همین اعتراف به گناه توبه است. این همان چیزی است که در روایت به عنوان جهاد اکبر ذکر شده است.

امشب شب شهادت حضرت علی (ع) است. جرداق می گوید فرق علی و عمر در این است که عمر گفت قاتلم را بگیرید. و علی بعد از ضربت خوردن گفت: فزت ورب الکعبه. با قاتل من مدارا کنید. گرسنه و تشنه نماند. قاتلش را یکی دو شب کنار دارالخلافه زندانی کردند. حضرت سفارش غذای او کرد و گفت اگر زنده بمانم او را می بخشم.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم