ایران، قم

16.52°C
تمام ابری
شنبه
17.93°C / 27.99°C
یکشنبه
18.98°C / 30.2°C
دوشنبه
20.49°C / 27.16°C
سه شنبه
18.01°C / 27.11°C
چهارشنبه
19.4°C / 30.31°C
پنج شنبه
19.47°C / 28.39°C
جمعه
16.45°C / 26.43°C

وعده‌ی خداوند به تحقق جامعه‌ای امن و بدون خودکامگی

ابوالحسن اله بداشتي

خداوند بخشنده به كساني كه به خدا، روز جزا، پیامبر و دستوراتش ايمان واقعي دارند و به آن‌چه که وجدان بشری نیک و پسندیده می‌داند، عمل می‌کنند، وعده داده است وارثان زمین باشند؛ همان‌طور كه محرومان و مستضعفان امت‌هاي گذشته را، كه تحت سيطره و ظلم ستمگران و مستكبران عصر خود بوده‌اند، پيروزي بخشيده و آنان را وارث گروه‌هاي ظالم و متكبر گذشته کرده است

وَعَدَ اللهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُم و عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الارْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِن قَبْلِهِم وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذي ارْتَضي لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ اَمناً يَعْبُدُونَني لا يُشْرِكُونَ بي شَيْئًا وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَاُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُون» (نور، 55).
«خدا به کسانی از شما بندگان که ایمان آرند و نیکوکار شوند، وعده فرمود که در زمین خلافتشان دهد چنان‌که امم صالح پیمبران سلف را جانشین پیشینیان آنها کرد و دین پسندیده آنان را تمکین و تسلط و عطا کند و به همه آنان پس از خوف و اندیشه دشمنان، ایمنی کامل دهد که مرا به یگانگی، بی‌هیچ شائبه، شرک و ریا پرستش کنند، و بعد از آن هرکه کافر شود، پس آنان به حقیقت همان فاسقان تبهکارند».
خداوند در آیه‌ی 55 سوره‌ی نور وعده به تحقق جامعه‌ای می‌دهد که آلوده به شرك فرد‌پرستي و خودکامگی نيست؛ هيچ‌كس خود را برتر از ديگران نمي‌پندارد، کسی ضعیف نگه داشته نمی‌شود، از کسی سوءاستفاده نشده و حاکمان، متواضع، فروتن و از خودگذشته‌اند.
خداوند بخشنده به كساني كه به خدا، روز جزا، پیامبر و دستوراتش ايمان واقعي دارند و به آن‌چه که وجدان بشری نیک و پسندیده می‌داند، عمل می‌کنند، وعده داده است وارثان زمین باشند؛ همان‌طور كه محرومان و مستضعفان امت‌هاي گذشته را، كه تحت سيطره و ظلم ستمگران و مستكبران عصر خود بوده‌اند، پيروزي بخشيده و آنان را وارث گروه‌هاي ظالم و متكبر گذشته کرده است.
خداوند دين حق را كه دينی انساني و بخشاینده است، در آن از ظلم و نفاق و سياست‌بازي و كلاهبرداري خبري نيست و كبر و زور و تزوير جايش را به اخلاص و صداقت و بندگي داده است، حاكم و مسلط بر اجتماع‌شان مي‌کند. چنان‌كه در ديني كه خدا براي آنان پسنديده است هيچ نوع رأي و نظر شیطانی و برآمده از هواهاي نفساني وجود ندارد و آلوده به شرك فرد‌پرستي و خودکامگی نيست. دینی که به واسطه‌ی آن، هيچ‌كس خود را برتر از ديگران نمي‌پندارد و از ظلم و سوءاستفاده از ضعیفان خبري نيست و در حاکمان تواضع، فروتني و از خودگذشتگي وجود دارد. در چنین جامعه‌ای هيچ مؤمن و خداترسي از عمل به دينش هراس ندارد؛ درست برخلاف زمانی که از ستمگران می‌ترسیده و نمي‌توانسته است آزادانه اعمال ديني خود را انجام دهد؛ مجبور بوده است پنهان‌کاری کند و حالا خالصانه خدا را بندگي مي‌كند و هيچ چيز را شريك خدا قرار نمي‌دهد. اما كسانی که بعد از اين نعمت الهي، کفران نعمت کنند، از فاسقان خواهند بود.
همان‌طور كه از ترجمه‌ی آيه برمی‌آید، خداوند متعال به انسان‌هاي مؤمن، وعده‌ی جامعه‌اي الهي- توحيدي داده است كه امنيت و خداپرستي بر آن حاكم است و چیزی آنها را از درون و بيرون جامعه تهديد نمي‌كند. با توجه به مفهومی که مرحوم علامه طباطبايي با بررسي دقيق آيه به دست می‌دهد، اين وعده‌ی الهي هنوز تحقق نيافته است و این احتمال مفسران ‌كه اين آيه مربوط به زمان رسول‌الله (ص) و يا خلفاي بعد از اوست، رد شده است. از سوی ديگر با توجه به روایات، اين وعده در آخر‌الزمان با ظهور قائم آل محمد (عج) به وقوع خواهد پيوست تا ظالمان نتوانند با سوءاستفاده از نام دين بر سرنوشت جامعه مسلط شده و سبب گمراهي مردم مظلوم از راه خدا و از دست رفتن انسانيت، پاكي و عدالت در جامعه شوند. و آن، زمانی است که مردم در امنيت و رفاه و آزادگي زندگي مي‌كنند و جز انسان‌هاي متجاوز و ظالم و فاسق، كسي از مقررات حكومت اسلامي- الهي تخلف نمي‌كند. با تحقق این وعده است که مردمي كه پیش از آن، طعم تلخ ترس و ناامني و زورگويي را چشيده‌اند، با چهره‌ی واقعي اسلام و عدالت روبه‌رو مي‌شوند و آزادانه پروردگار خود را، مطابق فطرت و سرشت خود، بندگي مي‌كنند.
با این همه، به خاطر جهالت و ناداني عده‌اي و سوء‌استفاده عده‌ا‌ي دیگر، همواره از مسئله‌ي مهدويت سوء‌استفاده شده است و عده‌اي ادعا کرده‌اند امام زمان را دیده و با او ارتباط داشته‌اند. در مقابل در روايت‌های ما گفته شده است كساني را كه ادعاي مشاهده‌ی حضرت را دارند، تكذيب كنيد. به همین دلیل، آنهايي كه واقعاً به مقامی رسيده‌اند كه با امام زمان ارتباط داشته باشند، آن‌را اظهار نکرده و همواره مي‌خواهند اين موضوع پنهان بماند:
«هر كه را اسرار حق آموختند مهر كردند و دهان دوختند»
گرچه با توجه به روایت‌هایی كه علامت‌های ظهور امام را بيان کرده‌اند و شرایط کنونی، می‌توان دریافت عصر ظهور آن حضرت نزديك شده است، اما نمي‌توان براي آن وقتي را معين کرد. چنان‌که روایت‌های ما معين‌كنندگان وقت ظهور را دروغگو مي‌شمارند.
از خداوند قادر متعال مي‌خواهيم ما را از منتظران و دوستان و ياران آن حضرت قرار دهد تا جهان حكومت حق و عدل را تجربه کند و دروغگويان و سياست‌بازان و مدعيان دروغين، رسوا شوند. به اميد آن روز

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم