ایران، قم

21.41°C
Light rain
یکشنبه
18.85°C / 29.87°C
دوشنبه
19.17°C / 23.14°C
سه شنبه
16.91°C / 26.11°C
چهارشنبه
19.13°C / 29.43°C
پنج شنبه
18.01°C / 28.65°C
جمعه
21.72°C / 30.62°C
بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درباره اجرای برجام و برگزاری انتخابات سالم

بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درباره اجرای برجام و برگزاری انتخابات سالم

بسم الله الرّحمن الرّحيم

موفقيت ملّت بزرگ ايران در عبور از بحران تحريم‌هاي تحميلي و فائق آمدن بر چالش‌ فرساينده مسأله هسته‌اي را كه به يمن تلاش دولتمردان و مذاكره‌كنندگان خدمتگزار حاصل آمد به همه مردم تبريك مي‌گوييم.

اجرايي شدن برجام كه محصول بيش از دو سال تلاش طاقت فرساي همه مسئولان با لياقت جمهوري اسلامي از شخص ريیس محترم جمهور و وزير محترم امور خارجه تا تمامي تيم مذاكره كننده و مشاوران و همكاران ايشان بود و با نظر و عنايت مقام معظم رهبري به سرانجام رسيد، نقطه پاياني بر بيش از يك دهه تنش بود؛ تنشی كه حاصل آن: تبليغات سوء عليه جمهوري اسلامي، مشوّه كردن چهره ايران عزيز، تحريم‌هاي ظالمانه، فشار اقتصادي، محروميت ملّت از بسياري از حقوق و مواهب بين‌المللي خود و ممانعت از توسعه و پيش‌رفت همه جانبه كشور بود. اين توافق علاوه بر عبور ايران از بحران، نقطه عطفي در فضاي سياست جهاني است. چالشي كه مي‌رفت به يك بحران گسترده منطقه‌اي با ابعاد بين‌المللي تبديل شود با گفتگوي واقع‌بينانه و همراه با حسن نيت به الگوي موفقي از تلاش ديپلماتيك تبديل شد و كشوري در حال توسعه توانست در مذاكره با شش قدرت جهاني سربلند شود.

اميد است اجرايي شدن برجام، نقطه آغازي باشد براي تعميم اين روش و سياست سازنده بر ساير معضلات منطقه‌اي و داخلي و تلاش براي بهبود هرچه بيشتر مناسبات ايران با كشورهاي منطقه و ايفاي نقش در حل مسائل پديد آمده از افراطي‌گري و تروريسم در خاورميانه و جهان؛ و از آن مهم‌تر آغاز راهي باشد براي گفتگوي ملّي و تبديل اختلاف آرا و سلايق به رقابتي سازنده براي رشد و آباداني كشور و سعادت و رفاه ملّت.

بزرگترين سرمايه جمهوري اسلامي و قوي‌ترين ابزار قدرتي كه در اختيار داشته است، همراهي همه جانبه مردم و حمايت عمومي بوده است. پي‌ريزي اين نظام با حضور منسجم و يكپارچه مرد و زن صورت گرفت و حراست از آن را مردمي مصمم بر عهده گرفتند كه خون مطهر فرزندانشان را به پاي اين نهال نوپا ريختند. تمامي توفيقات جمهوري اسلامي با حضور و حمايت ملّت  رقم خورده است و هرگاه مردم ناديده گرفته شده‌اند با كاستي و اشكال مواجه شده‌ايم. انتخابات اسفند 94 فرصتي ديگر در اختيار ملّت و نظام است تا آينده‌اي موفق را پديد آورند. حضور گرم، پرشور، سازنده و تعيين كننده مردم در انتخابات تضميني براي اقتدار نظام و آبي بر آتش فشارهاي بين‌المللي و منطقه‌اي و چاره‌اي براي برخي معضلات داخلي است. اين حضور صرفاً در صورتي تحقق خواهد يافت و تأثير خواهد داشت كه ملّت شريف ايران نقش تعيين‌كننده‌ رأي و اراده خود در شكل‌گيري مجالس خبرگان و شوراي اسلامي را ببيند. لازمه اين امر برگزاري انتخاباتي سالم و دقيق همراه با رقابت جدّي همه افكار و سليقه‌ها و نگرش‌هاي سياسي درون جمهوري اسلامي است. حذف و طرد نامزدهاي خدمتگزار و دلسوز و پايبند به نظام و علاقه‌مند به مصالح ملّي با بهانه‌هاي واهي و اتهامات بي‌اساس و گاه با عنوان تعجب‌انگيز(عدم احراز صلاحيت) نه تنها ظلم در حق آنان، كه جفاي در حق ملّت و ضربه به نظام است. نظارت استصوابي شوراي نگهبان كه قطع نظر از همه ملاحظات، اينك با تفسير آن شوراي محترم از قانون اساسي و مصوبه مجلس جزئي از قانون انتخابات شده است، نبايد چنان تلقي و اعمال شود كه به معناي دو مرحله‌اي بودن انتخابات باشد. چنين امري نقض قانون و تضييع حق ملّت و ظلم است. بعلاوه، بازتاب‌هاي بيروني آن براي جمهوري اسلامي نامناسب است و در نهايت به تضعيف نقش و جايگاه شوراي نگهبان در ذهن و دل ملّت منجر خواهد شد. تنها با يك انتخابات عادلانه و پرشور با مشاركت واقعي و حداكثري همه جناح‌هاي سياسي كشور مي‌توان به سرمايه‌اي ارزشمند براي آينده پيشِ رو دست يافت. مداخله نابجا و غيرقانوني افراد و نهادهاي غيرمرتبط با انتخابات و احساس هرگونه تحميل و فشار به سلامت انتخابات لطمه خواهد زد.

انتخابات پيش رو فرصتي براي گفتگوي ملّي و آشتي و دوستي و همكاري در عين رقابت سالم است. دريغ است كه اين فرصت ارزشمند با اتهام‌‌زني و دروغ‌پردازي و شايعه‌سازي و تخريب چهره‌هاي ارزشمند ملّي و سرمايه‌هاي گرانقدر اجتماعي از دست برود. از همه رسانه‌ها و افراد داراي تريبون و مجال تبليغ، برادرانه درخواست داريم كه با پاسداشت اخلاق و حفظ حرمت‌ها، انتخابات اسفند94 را به خاطره‌اي خوش در تاريخ سياسي ايران معاصر تبديل كنند

والسلام علي جميع عباد الله الصالحين

مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم

28/ 10/ 1394

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم