یک مدرس حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه در ماه های حرام جنگیدن، خون و خونریزی بدون دلیل و به خاطر فرقه گرایی و مذهب، خلاف شرع و عقل است از علمای جهان اسلام خواست تا مردم و متدینان را نسبت به توطئه سیاستمداران توجه دهند و مانع از جنگ فرقه یی در جهان اسلام شوند.
حجت الاسلام محمدصادق کاملان درگفت وگو با خبرنگار شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) درباره احتمال کاهش خشونت ها و مناقشات فرقه یی در ماه مبارک رمضان و رعایت حرمت این ماه از سوی مسلمانان با بیان اینکه یکی از فاجعه بارترین خشونت ها میان انسان ها، خشونت های ناشی از اختلاف میان متدینان ادیان و مذاهب دیگر است، بیان کرد: تاریخ بشر مشحون از این نوع خشونت هاست و خود یک کتاب مرگبار است. برای نمونه بین پروتستان ها و کاتولیک ها در یک دورانی جنگ و خونریزی های شدیدی به وجود آمد. همچنین بین کاتولیک ها و ارتدوکس ها و در میان مسلمانان نیز بین شیعه و سنی این اختلاف مذهب دیده می شود. در واقع پروتستان، ارتدوکس و کاتولیک مذاهبی از دین مسیحیت هستند، البته گاه بین متدینان به ادیان این خشونت ها اتفاق افتاده است، مانند جنگ های صلیبی که بین مسیحیان و مسلمانان اتفاق افتاد.
او اظهار کرد: بنابراین این وضعیت تاریخی ادیان و متدینان است، در حالی که با رجوع به آیات قرآن می بینیم بحث جنگ و خشونت به معنای امروز آن وجود ندارد. وقتی پیامبر اکرم(ص) بیش از حد تلاش می کند تا مردم جزیره العرب را به دین و اسلام دعوت کند، قرآن و خداوند صریحا خطاب به او می فرماید: «مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى»، ای پیامبر ما دین را بر تو نفرستادیم و قرآن را بر تو نازل نکردیم تا خودت را به زحمت بیندازی و با هر کیفیتی مردم را به دین و اسلام دعوت کنی. در آیه دیگر می فرماید، اگر بنا بود که همه مردم مومن باشند، خداوند خود این کار را انجام می داد و همه مردم زمین بر اساس اراده تکوینی خدا مومن می شدند. اراده تشریعی خداوند بر این است که مردم ایمان بیاورند اما اراده خدا بر این است که انسان ها از روی آزادی، انتخاب و اختیار ایمان بیاورند. «ومن شاء فالیومن و من شاء فالیکفر» هر که می خواهد ایمان می آورد و هر که نخواهد ایمان نمی آورد.
او افزود: خداوند در آیه دیگر می فرماید «لا اکراه فی الدین» مردم با کراهت نباید، ایمان بیاورند. مردم در انتخاب دین آزادند. این اصل قضیه است ولی متاسفانه در بین ادیان و متدینان مذاهب اختلاف می افتد. آیات جهاد در قرآن به طور مهم، عمدتا به بیان علت قتل و جنگ پرداخته است یعنی ابتدای آیه یا در آیات دیگری که ضمیمه آیه است علت جنگ و جهاد را بیان می کند، برای نمونه سوره توبه آیه 13 می گوید «الا تقاتلون قوما نکسو ایمانهم و هموا باخراج الرسول...» چرا با کسانی که با شما عهدشکنی کردند و تلاش کردند پیامبر را از خانه و شهرش بیرون کنند با اینکه تعهد کرده بودند، جنگ نمی کنید؟ در حالی که خلاف عهد خود عمل کردند.
کاملان با ذکر آیه 246 سوره بقره بیان کرد: در این آیه نیز دلیل جنگ بیان می شود، «چرا نباید با کسانی جنگ کنیم که به خاطر اینکه ما مومن و مسلمان شدیم با ما می جنگند و ما را به همین دلیل از خانه و کاشانه خود بیرون کردند» در عمده آیات جنگ و جهاد، علت جنگ و جهاد بیان شده است، بنابراین جهاد در آیات قرآن جهاد دفاعی است نه جهاد ابتدایی، لذا اراده خدا بر آن نیست که میان متدینان، جنگ و اختلاف و خونریزی شود. وقتی در آیه لا اکراه فی الدین به پیغمبر می گوید به مردم اینقدر اصرار نکن یا در آیات جهاد هم عهد شکنی و پیمان شکنی را دلیل جنگ می داند، این وضعیت آیات قرآن نشان می دهد برای جنگ دلیل محکم نیاز است.
او تصریح کرد: همچنین عقل انسان، هر نوع خونریزی، جنگ و قتال را به خاطر دشمنی های دروغین مردود می شمرد و عقل هم چنین چیزی را قبول نمی کند بنابراین این کشتارها نه حکم خدا و خواست خداست و نه حکم عقل و شرع بلکه خلاف عقل و شرع است. در اسلام به خاطر اینکه به گونه ای جلوی جنگ گرفته شود، 4 ماه از ماه های سال، ماه حرام قرار داده شده است و در این ماه ها جنگیدن، خون و خونریزی بدون دلیل و به خاطر فرقه گرایی و مذهب، هم خلاف شرع است و هم خلاف عقل و هم حرام است و حرمت این ماه ها دوچندان است.
کاملان با تاکید بر اینکه علت کشتارها و جنگ های فرقه یی، دلیل عقلانی نیست و مسایل سیاسی است؛ اظهار کرد: اگر عربستان سعودی از مخالفان سوریه پشتیبانی می کند، می خواهد با دولت سوریه تسویه حساب کند و چون دولت سوریه تابع دولت عربستان نیست می خواهد حکومت بشار اسد را ساقط کند و اگر روسیه از سوریه دفاع می کند، برای اینکه می خواهد حکومت بشار اسد باقی بماند. یعنی مسایل سیاسی است نه دینی و فرقه ای. سیاست مداران که پشت جنگ و خونریزی ها هستند برای اینکه توده های مردم را به میدان بکشانند، مجبورند صبغه و رنگ دینی به کار خود دهند تا بتوانند توده های مردم و عوام را به جبهه ها بکشانند. القاعده و افراد تندرو و خشن را به نام دین و به نام اسلام و به نام توحید و الله اکبر به جبهه و جنگ بکشانند.
او در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه علمای اسلام و آنهایی که واقعا برای خدا صحبت می کنند و برای خدا عالم دینی هستند، این است که مردم و متدینان را نسبت به توطئه سیاستمداران توجه دهند. مردم را متوجه کنند. برخی در کسوت عالم در جهان اسلام هستند که از دین به عنوان ابزاری برای مصارف دنیایی و سیاسی خود استفاده می کنند. به نظر من اگر مردم این مسایل را از زبان علما بشنوند و توجه کنند، می توان جلوی جنگ و خونریزی ها را گرفت. نقش علما در این مرحله بسیار کارساز است، زیرا دشمن از دین به نام دین استفاده می کند.