استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم با بیان اینکه مسلمین بعد از یک ماه عبادت باید اتحاد، وحدت و همگرایی شان افزون شود گفت: جنگ و نزاع بین یک امت مانند آنچه که امروزه در کشورهای اسلامی از جمله عراق، سوریه و افغانستان می بینیم هم از دیدگاه عقلا و عقل و هم از دیدگاه دین و شریعت قبیح است و علما و روحانیون باید در این روز مردم را آگاه کنند که گروه های افراطی در پوشش دین اهداف خود را پیش برده و آنها را به ضلالت می کشانند.
حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق کاملان در گفت و گو با خبرنگار شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) اظهار کرد: صلح و جنگ دو پدیده ای است که از دوران یونان باستان فیلسوفانی مانند افلاطون و ارسطو از آن به عنوان شر نام بردند و وقتی می خواهند برای شر مثالی بزنند از جنگ نام می برند و وقتی می خواهند مثالی برای امور خیر بیاورند صلح را نام می برند. افلاطون می گوید «جنگ شر است زیرا امری عدمی است» یعنی جنگ موجب اعدام و نابودی انسان ها، اموال، نفوس و قدرت انسان ها می شود جنگ هم پدیده ای شر است. همچنین صلح را برای اعمال خیر به کار می برند چون صلح موجب صیانت نفوس و جان و مال آنها می شود جنگ و صلح مساله ای است که از دیرباز مطرح بوده است و فیلسوفان و عقلا جنگ را به عنوان پدیده ای شر و صلح را به عنوان پدیده خیر نام بردند.
او تصریح کرد: قرآن کریم هم دقیقا همین مطلب را بیان می کند و می فرماید "والصلح خیر " صلح امری خیر است و عامل خیر در جامعه می شود و به شدت جامعه را از جنگ و برخورد بین امت نهی می کند. « وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ، جنگ و اختلاف نکنید که نتیجه اش زمین گیر شدن و نابودی جامعه است که قدرت یک نظام و جامعه به واسطه اختلاف و نزاع ها از بین رود». بنابرای بحث دفاع از وطن و جان باعث خیر است زیرا باعث ثبات و حفظ جان و مال مردم می شود. جنگ و نزاع بین یک امت مانند آنچه که امروزه در کشورهای اسلامی از جمله عراق، سوریه و افغانستان می بینیم هم از دیدگاه عقلا و عقل و هم از دیدگاه دین و شریعت قبیح است. دین و شریعت بیش از عقلا جنگ را قبیح می داند چون رییس العقلاست. خداوند واهب العقل است و او عقل را به همه عنایت کرده است.
این استاد دانشگاه گفت: فطر یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است و اگر به دعاهایی که در ماه مبارک رمضان خوانده شده است توجه کنیم می بینیم که در این دعاها درخواست هایی مطرح شده است مانند اینکه « اللهم ادخل علی اهل القبور السرور اللهم اغن کل فـقـیـــر» در این دعا برای همه مردم غنا و بی نیازی را از خداوند درخواست می کنید و یکی دیگر از درخواست هایمان هر روز از خداوند این است «اللهم اصلح فاسد فی کل امور مسلمین» خدایا هر امر فساد و شر که در جامعه مسلمان هاست را اصلاح کن. این دعاها دعوت به خیر و رحمت و از جانب خداوند ارحمن الراحمین است اگر از انسان خواسته شده است که هر روز این ادعیه ها را تکرار کنند برای این است که این درخواست ها در جان انسان مسلمان نهادینه شود و مسلمین بعد از یک ماه عبادت باید اتحاد، وحدت و همگرایی شان افزون شود.
کاملان با بیان اینکه گروه های افراطی با نام دین اهداف شوم خود را پیش می برند اظهار کرد: متاسفانه می بینیم که در جوامع مختلف گروه هایی مانند داعش، طالبان و النصره به نام اسلام و دین مردم را گمراه می کنند. ریشه کلمه طالبان از طلبه گرفته می شود و در اصل طلابی بودند که به اصطلاح علیه تجاوز شوروی به افغانستان جمع شدند و برای دفع تجاوز دشمن به وجود آمدند و امروز تبدیل به یک پدیده ای پلید شده است که به جان مسلمان ها می افتند. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی دقیقا یک دولت دینی است، مبتنی بر دین است و مانند طالبان و داعش که به نام دین کار می کنند او هم به نام یهود کار می کند. افرادی و خاخام هایی که در دولت نتانیاهو و اسراییل این جنایات را تایید می کنند از موضع دین و خدای یهودیان جنایات را انجام می دهند.
او در پایان یادآور شد: اشاره به آیه ای در قرآن می کنم که راجع به عید است «ربنا نزل علینا مائدة من السماء تکون عیدا لاولنا و آخرنا" خدایا از آسمان و از جانب خودت مائده ای را برای ما نازل کن که برای همه امت من و امت ما عید باشد» عید مائده آسمانی است در عید باید خطبا ائمه جمعه و کسانی که نماز عید می خوانند مردم را به این مائده آسمانی دعوت کنند اما مائده آسمانی جنگ نیست نزاع نیست بلکه صلح و وحدت کلمه است، کمک به یکدیگر و کمک به ایتام است نه کشتن کودکان و بی گناهان پس این وظیفه همه ائمه جماعات و کسانی است که در این روز خطبه عید می خوانند همانطوری که دین، مردم را به راستی، نیکی، اتحاد، خیر و صلح دعوت می کند به مردم بگویند آنچه که امروز به نام دین تبلیغ می شود دین نیست و این حداقل وظیفه روحانیون است که مردم را از آنچه که به نام دین به دین می چسبد و به قول امام علی(ع) پوستین وارونه ای را بر تن دین کردند، به مردم معرفی کنند.