ایران، قم

18.58°C
آسمان صاف
دوشنبه
18.35°C / 29.06°C
سه شنبه
18.75°C / 28.94°C
چهارشنبه
20.09°C / 29.23°C
پنج شنبه
21.69°C / 24.85°C
جمعه
21.15°C / 29.49°C
شنبه
20.14°C / 28.87°C
یکشنبه
19.75°C / 29.93°C
پیام تسلیت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم  به مناسبت درگذشت تعدادی از هموطنان در حادثه إسقاط هواپیمای اوکراینی

پیام تسلیت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مناسبت درگذشت تعدادی از هموطنان در حادثه إسقاط هواپیمای اوکراینی

«یا اَیّها الَّذینَ آمَنوا اتّقُوا اللّه و کُونوا مَعَ الصّادقینَ»
ساقط کردن هواپیمای 737 بوئینگ متعلق به شرکت هوایی اوکراین که جان 176 انسان را گرفت از دل‌خراشترین سوانح اتفاق افتاده در ایران بود؛ به‌ویژه این که تعدادی از نحبگان علمی ایرانی در این حادثه هولناک جانشان را از دست دادند. دل‌خراشی و دردناکی سانحه از یک طرف؛ آنچه که بر درد انسان می‌افزاید، برخورد غیرصادقانه برخی مسئولان و اطلاع‌رسانی نادرست به ملت ایران و دنیا بود. انتظار نمی‌رفت حادثه‌ای که علت آن احتمالا برای برخی روشن بود و همه رسانه‌های دنیا سبب سانحه را گفته بودند، در رسانه جمهوری اسلامی قاطعانه در طی چند مصاحبه بر خلاف آن گفته شود و بر درد داغداران بیفزاید. از نگاه مردم این نخستین بار نیست که رسانه رسمی کشور برای پاره‌ای مصلحت‌ها حقیقت را از چشم مردم پنهان می‌کند و مردم را محرم نمی‌داند، غافل از این که شبکه‌های خبری در اسرع وقت حقایق را به گوش مردم می‌رسانند .
حادثه‌ای که در ایران و در کنار چشم مسئولین اتفاق افتاده سه روز بعد اعلام می‌شود و بیانیه صادر می گردد؛ درحالی که بسیاری از مردم حقیقت را دریافته بودند. پدافندی که در این جریان و یا جریان‌های مشابه، اعتماد و اخلاق را نشانه می‌گیرد دردآورتر از پدافندی بود که یک پرواز را نشانه گرفت. وحدت و همدلی­ای که مردم در تشییع سردار حاج قاسم سلیمانی به نمایش گذاشتند، با کمال تاسف در این رخداد به خاطر بی‌صداقتی از دست رفت و بار دیگر در گوشه و کنار کشور فریاد اعتراض و آشوب بلند شد.
انتظار می‌رفت برخی منصوبین دولت با عجله و گفتن سخنان نادرست حقیقت‌پوشی نمی‌کردند و یا این جریان را به استعمار و آمریکا وصل نمی‌کردند. خطای انسانی در هرجای دنیا  محتمل است و چنین واقعه‌ای برای نخستین بار نیست که صورت می‌گیرد؛ اما انتظار مردم از نظامی که به نام اسلام است، اخلاق و صداقت بود. از این که ستاد فرماندهی نیروهای مسلح پس از سه روز در طی بیانیه‌ای حقیقت را اعلام کرد جای تشکر دارد؛ اما چون حادثه‌ای دردناک اتفاق افتاده صدور چند بیانیه کافی نیست؛ بلکه علاوه بر عذرخواهی مقامات عالی باید برخورد قانونی با مسبیین حادثه و یا دست کم عزل برخی کسانی که دیر یا نادرست اطلاع‌رسانی کردند، صورت بگیرد تا اندازه‌ای درد مردم و خانواده‌های داغ‌دار التیام یابد.
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ضمن تسلیت به تمامی خانواده‌های داغدار، از مسئولان می‌خواهد مردم را در جریان ریز واقعه بگذارند و با مسببین حادثه برخورد عادلانه نمایند. همچنین انتظار می‌رود که صدا و سیما و برخی رسانه‌ها اخلاق، صداقت و حقیقت را به پای مصلحت‌های زودگذر قربانی نکنند و از قرآن بیاموزند:«آنچه که نجات بخش است صداقت است؛ هذا یوم ینفع الصادین صدقهم» (سوره مائده /11۹)
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
۲۲/۱۰/۱۳۹۸
Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم