ایران، قم

22.63°C
تمام ابری
دوشنبه
15.9°C / 24.46°C
سه شنبه
16.79°C / 27.77°C
چهارشنبه
20.03°C / 32.34°C
پنج شنبه
23.26°C / 35.49°C
جمعه
21.3°C / 31.03°C
شنبه
18.55°C / 27.28°C
چند پیشنهاد به جناب دکتر پزشکیان

چند پیشنهاد به جناب دکتر پزشکیان

محمدرضا_یوسفی

🔸در جلسه امروز مورخ ۲۶ خرداد در قم،  در فرصت محدودی که در اختیار داشتم چند نکته را فهرست وار خطاب به دکتر پزشکیان مطرح کردم‌که در اینجا قدری تفصیل می دهم.

📍اول، بر اساس دو خطبه پانزده و شانزده نهج البلاغه، دو عنصر شایسته سالاری و مبارزه با فساد دو اصل اساسی حکمرانی باید باشند. پایبندی به آن و تبیین سازوکارهای لازم برای این دو محور ضروری است.
اهمیت این اصل در دنیای جدید به گونه ای است که شاخص ها و سازوکارهایی برای حکمرانی خوب بیان شده است. در برخی از نشست های بین المللی، فساد مهمترین مانع توسعه یک کشور بیان شده است.  

📍دوم، کلید مبارزه با فساد، شفافیت است. شفافیت در فرایند تصمیم گیری، بودجه ریزی، قانون گذاری و ... بدون اجرای شفافیت، امکان مبارزه با فساد وجود ندارد.

📍سوم، مردم در دو انتخابات ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ حضور کمرنگی داشته، مشارکت مردمی به پایین ترین سطح خویش در ادوار پس از انقلاب  رسید. اکنون گروههایی از آن مردم به امید تغییر هر چند کوچک به پای صندوق می آیند و از شما حمایت می کنند. این فرصتی چند باره است که مردم به نظام می دهند. باید این حضور مردم را ارج نهاد و در صورت موفقیت در انتخابات، برای آن حرمت قائل شد. از این رو با توجه به شرایط کشور، فشارهایی به دولت وارد خواهد آمد، نباید مردم را در این شرایط نادیده گرفت بلکه همانطور که حضور آنان در انتخابات بسیار مهم است، تداوم حضور آنها نیز پشتوانه محکمی برای دولت خواهد بود. این امر با گزارش‌های منظم دولت و بیان شفاف مشکلات و فشارها ممکن است در غیر این صورت، پس از مدتی مردم ناامید شده و دولت نیز زیر فشارها تنها می ماند.

📍چهارم، ایشان در برخی از مصاحبه هایشان بر اجرای برنامه هفتم تاکید کردند، لازم است بدانند که قانون برنامه هفتم، ضعیف و ناقص است.

📍پنجم، ایشان بر اجرای اسناد بالادستی نیز تاکید داشتند باز لازم است گفته شود اسناد بالادستی معمولا بدون توجه به ظرفیت اجرا و به دور از واقع نگری و تحلیل دقیق عینیت خارجی تدوین شده آند. از این رو، به دلایل یادشده، امکان اجرا ندارند.

@majmaqomh

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم