آرمان - پرستو بیرانوند: روزی دیدار مشترک مجلس و دولت است و روزی دیگر سوال از وزرا و بحث استیضاح و کارت زرد. باهنر نایبرئیس مجلس برای حمایت از دولتی که خود را از روز اول فراجناحی نامید شرط اقدام فراجناحی گذاشته است. برخی بر این عقیدهاند که برگزاری جلسات مشترک دولت و مجلس نمیتواند تاثیری در رابطه بین این دو قوه داشته باشد. بسیاری از جمله محمدتقی فاضل میبدی استاد حوزه اما معتقدند مجلس تاکنون رفتاری فراجناحی نداشته و نمیتواند این نقد را به دولتی که تلاش داشته در همه زمینهها فراجناحی عمل کند، وارد کند. گفتوگوی وی با آرمان را در ادامه میخوانید.
محمدرضا باهنر روز گذشته بیان کرد مجلس خود را موظف میداند از دولت یازدهم در رسیدن به اهداف متعالی به شرط اعتدال، خردگرایی، عمل فراحناجی، شجاعت در تصمیم و اقدام به موقع حمایت کند. آیا این شرطگذاشتنها معنای خاصی دارد؟
مجلس قبل از انتخابات ریاستجمهوری و پس از آن با عملکردهای خود نشان داده که فراحزبی و فراجناحی عمل نمیکند. قبل از انتخابات اکثر نمایندگان از کاندیداهای دیگری جز آقای روحانی حمایت میکردند و در ستادهای رقبای ایشان مشغول فعالیت بودند. پس از انتخابات نیز در موضع گیریهای مجلس نسبت به دولت مخصوصا در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی شاهد بودیم که عدهای از کابینه پیشنهادی رئیسجمهور به علت این که عضو حزب خاصی بودند نتوانستند رای اعتماد بگیرند. با این که هیچ گاه در مجلس بیان نشد این امر به علت عضویت در یک حزب بوده اما رسانههای وابسته به جناحهای درون مجلس این موضوع را مطرح میکردند. در ادامه کار دولت نیز دیدیم که در سیاست خارجه که دولت پیش گرفته است، مذاکرات ژنو و همچنین انتصابات برخی نهادها و سازمانها به دلیل اینکه سیاستهای دولت با برخی افراد در مجلس همسو نیست، سنگاندازیهای فراوانی برای دولت انجام شد.
موضعگیریهای مجلس را از شروع کار دولت یازدهم تاکنون چگونه ارزیابی میکنید؟
مجلس نهم نسبت به دولت روی کار آمده تاکنون عملکرد خوبی نداشته است. دولت در شرایط بحرانی که همه حوزههای کشور دچار آن شده بود، روی کار آمد و نیازمند آن بود که همه ارگانها و نهادها به کمک دولت بیایند تا بتوان از بار مشکلاتی که بر دوش دولت وجود دارد، کاست. با قطعیت میتوان گفت رویکردی که مجلس نسبت به دولت پیش گرفت عملکرد خوبی نبوده و ملت به مجلس نمره خوبی در نوع برخورد با دولت نخواهد داد. مجلس با این که در دولت گذشته اقدامات فراوانی توسط دولت انجام میگرفت که نیاز به نظارت و کنترل مجلس داشت واکنش به موقعی نشان نداد. گاهی اوقات به صورت پراکنده اعتراضهایی انجام میگرفت اما در برخوردهایی که مجلس با دولت یازدهم دارد شاهد رفتارهای بسیار تندی هستیم.
دولت چه واکنشی باید نسبت به مجلس داشته باشد؟
مهم نیست دولت چه کاری باید انجام بدهد؛ آنچه اهمیت دارد، این است که ملت تکلیف خود را با چنین گروهی مشخص کند تا آنها نتوانند رفتارهای افراطی خود را تکرار کنند. این افراد مسلما برای انتخابات آینده مجلس نیز برنامه دارند و برای دولت مشکلاتی به بار خواهند آورد. مردم باید به این افراد واکنش نشان دهند و آنها را از موضعی که گرفتهاند منصرف کنند. بالاخره مردمی که در انتخابات اخیر رأی دادند، از وضعیتی که وجود داشت خسته بودند و رأی به آقای روحانی دادند که آن فضا را عوض کند.
راهی هست که بتوان رابطه دولت و مجلس را قویتر و محکمتر کند؟
تندروهایی که سرناسازگاری با دولت دارند انگار به منافع ملی توجه نمیکنند و به دنبال دستیابی به منافع شخصی خود هستند! نمونه این مخالفتها در زمان مذاکرات ژنو مشخص شد که با وجود موافقتها و حمایتهایی که از جانب مردم و بزرگان نظام و کشور شاهد بودیم مخالفتهای فراوانی از جانب جناح تندرو مجلس صورت گرفت. کارشکنیهای که صورت میگیرد به طور حتم به نفع منافع ملی کشور نیست.
برگزاری جلسات مشترک دولت و مجلس که هفته گذشته دومین جلسه آن برگزار شد را تا چه حد در بهبود رابطه این دو قوه موثر میدانید؟
میتواند کارگشا باشد اما عدهای که در برابر دولت موضع گرفتهاند، بعید است در موضع خودشان تغییر رویهای بدهند و مشکل اساسی در برخورد با این طیف عدم اقدام فراجناحی آنهاست؛ نقدی که آنها و آقای باهنر به دولت وارد میکنند به این معناست که باید طبق تفکر ما عمل کنید تا فراجناحی نام بگیرید. آنها میخواهند رئیسجمهور به سمت اصلاحطلبان نرود و براساس تفکر اصولگرایان حرکت کند آنگاه وی را فراجناحی مینامند.
عملکرد دولت را تا چه حد فراجناحی میدانید؟
دولت تاکنون در تمامی انتخابهای خود برای پستهای مدیریتی مانند انتخاب استانداران و همچنین دانشگاهیان، فراجناحی عمل کرده و خارج از هر نوع چارچوب جناحی تصمیمات خود را گرفته و اهداف را مشخص کرده است.