ایران، قم

18.83°C
نیمه ابری
چهارشنبه
18.52°C / 28.46°C
پنج شنبه
16.9°C / 26.5°C
جمعه
17.6°C / 27.15°C
شنبه
20.86°C / 31.46°C
یکشنبه
22.14°C / 34.57°C
دوشنبه
26.62°C / 34.28°C
عدالت  را به گونه ای برقرار کنیم که جامعه پذیرا باشد

عدالت را به گونه ای برقرار کنیم که جامعه پذیرا باشد

آیت الله موسوی تبریزی‌

دبیر کل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت :هیچ وقت برای هیچ کسی عدالت و عمل فرد در هر مقامی  که باشد احراز نمی‌شود؛ لذا ما مکلف به ظاهر هستیم.

آیت الله سید حسین موسوی تبریزی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز پیرامون رد صلاحیت نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و تبعات اجتماعی آن گفت: این گونه برخورد با مردمی‌که می خواهند رای دهند و افرادی که به نوعی در خود توانمندی دیده و نامزد شده اند؛ جز اینکه مردم را از مسئولین مایوس کنند نتیجه دیگری ندارد.

دبیر کل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با بیان اینکه با این رد صلاحیت های دسته جمعی که اکثرا نیز با استناد به ماده 28 قانون انجام شده فکر نمی کنم بیش از 5 درصد مردم جامعه این را بپذیرند، افزود: افرادی که تمام عمرشان نماز خوانده و روزه گرفتند و در انقلاب فعالیت داشتند و زحمت کشیدند و مسئولیت هایی را عهده دار بودند که حتی یک بار هم بر اساس مسئولیت کاری پایشان به دادگاه کشیده نشده و یا رشوه ای نگرفته اند نباید به عدم التزام به اسلام متهم کنند.

وی تاکید کرد: امام خمینی( ره ) به فقهای شورای نگهبان توصیه کرده بودند که کاری نکنند که جایگاه شورای نگهبان در جامعه متزلزل شود ؛ در دوران مشروطه نیز در قانون اساسی پیش بینی شده بود که گروهی از فقها بر مصوبات مجلس نظارت کنند اما به گونه ای رفتار شد که به طور کلی مردم گفتند این نظارت را نمی‌خواهیم .

موسوی تبریزی گفت :اگر شورای نگهبان این موقعیت خود را حفظ نکند این باعث می‌شود مردم نسبت به شورای نگهبان بدبین شوند و از آنجایی که این شورا چشم امت و اسلام است مردم به اصل حکومت و همچنین نظارت بر مصوبات مجلس نیز بدبین میشوند.

دبیر کل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مسئله، رد صلاحیت و عدم حضور گروه خاص در انتخابات نیست تصریح کرد: با رد صلاحیت گسترده کارخانه بدبین سازی به اسلام و انقلاب و روحانیت و فقها درست می‌کنیم که دیگر نمی‌توانیم به هیچ وجهی این شبهات را از اذهان جوانان جامعه پاک کنیم و از طرف دیگر نیز کلی شبهه انگیزی از خارج از کشور از سوی سایت ها و ماهواره های ایجاد می شود که امروز جوانان ما در برابر امواج این شبهه انگیزیها گرفتارند و عملا برای جوانان ادله می‌آوریم.

وی با تاکید بر اینکه باید عدالت را به گونه ای برقرار کنیم که جامعه پذیرا باشد، ادامه داد: اینکه از 100 نفر 80 تا 90 نفر را رد صلاحیت کنیم نمی ارزد که جامعه از ما نپذیرد که رفتار عادلانه صورت گرفته است و اینگونه رفتار ظلم به حق الناس است.

دبیر کل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم بیان کرد : هیچ وقت برای هیچ کسی عدالت و عمل فرد در هر مقامی که باشد احراز نمی شود؛لذا ما مکلف به ظاهر هستیم و مکلف به این هستیم که ظاهرا یک عده ای آدم خوب که میگویند ما مسلمان و نماز خوان هستم و روزه میگیرم و حق الناس را رعایت میکنم وهمانطور که مدارک علمی خود را ارائه میدهند و دیگر به محل تحصیل و ریز نمرات آنها مراجعه نمیشود و به مدرک اکتفا میکنیم در رابطه با التزام به اسلام باید به بیانات افراد گوش کنیم مگر اینکه خلافش ثابت شود.

وی تصریح کرد: خلاف اظهارات افراد نیز با سختگیریهایی که شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت در نظر گرفته اند و به تصویب رهبری رسیده از چهار مقام مجمع این خلاف ثابت می شود که اگر خلاف ثابت نشد صلاحیت افراد مورد قبول است.

موسوی تبریزی با بیان اینکه احراز صلاحیت امکان ندارد بلکه باید احراز عدالت صورت گیرد گفت: فقهای شورای نگهبان باید عادل باشند ؛ برای مثال وقتی از مرجعی تقلید می کنیم نه اعلمیتش و نه عادل بودنش برای ما به این صورت که او در منزل با همسرش چه رفتاری دارد و یا اینکه بیت المال را چگونه مصرف می کند احراز نمی شود،بنابراین بر حسب ظاهر مورد تایید قرار می گیرد و عده ای عادل او را تایید میکنند.

وی گفت: اگر در تایید صلاحیت‌ها با توجه به نظرات مراجع چهارگانه در مدارک دلیلی بر خلاف خوب بودن فرد نیامده باشد باید همان را قبول کنیم به خصوص در مورد کسانی که سوابق بسیار خوبی در خدمت گذاری به اسلام و انقلاب داشته اند و همچنین نباید به خاطر جهت گیری های سیاسی مانند اینکه زمانی فردی مسئولیتی داشته و ملاقات هایی انجام داده رد صلاحیت کنیم لذا در برابر خدا جوابگو نیستیم.

دبیر کل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه خواهان این نیستیم که افراد مسئله دار به مجلس ورود پیدا کنند گفت:اما افراد می توانند نماینده مجلس شوند و در صورت تخلف نمایندگان نیز دست قوه قضاییه باز است که متخلفان را محاکمه کنند؛ لذا از ابتدا مشکل ایجاد کردن در برابر دیدگاه دنیا که می خواهند از نظام جمهوری اسلامی ایراد گیرند واقعا منصفانه نیست.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم