الحمد لله و الصلاة و السلام علی سید الانبیاء محمد صلی الله علیه و آله الطیبن الطاهرین و سلام بر حضار محترم کنگره ه حزب ندای ایرانیان و شخصیتهای فرهیخته و دانشمند و ارجمند حاضر در کنگره.
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله و الصلاة و السلام علی سید الانبیاء محمد صلی الله علیه و آله الطیبن الطاهرین و سلام بر حضار محترم کنگره ه حزب ندای ایرانیان و شخصیتهای فرهیخته و دانشمند و ارجمند حاضر در کنگره.
مجمع مدرسین حوزه علمیه قم بسیار شادمان و خرسند است که حزب جدیدی بر احزاب اصلاح طلب افزوده شده و فرصت جدیدی برای تشکل و در نتیجه طرح نظریات و دیدگاهها در جهت تقویت اندیشه اصلاح و بهبود جامعه و تعامل با نیروهای کنشگر فراهم گشته است.
بیگمان، اصلاحگری در قالب نواندیشی دینی، یکی از تلاشهای مصلحان دوره معاصر پس از حرکت-های نوآفرین قرن چهاردهم بوده است. مصلحان دینی برای پویایی و تحرک جامعه دینی با چالشی بس بزرگ مواجه بودند. از سویی انحطاط و عقب ماندگی مسلمانان را شاهد بودند، و از سویی تحجر، رفتارهای غلط و انحرافی و غلو و تحریف در دین را. این جریان در قالب نواندبشی و یا روشنفکری دینی به تبیینِ دین مناسب با مخاطبان پرداخت و مبارزه با خرافات و کاستیهای فکری جامعه دینی را از اهداف اصلی خود برشمرد. انقلاب اسلامی از درون این جریان گسترده با فراز و نشیبهای فراوان به وجود آمد. زیرا این روحانیت بیدار و آگاه بود که با کمک جریانهای متعهد و دلسوزدانشگاهی، به آگاه سازی جامعه روی آورد و دینداری اجتماعی و موجب رشد و تعالی انسانهارا مطرح کرد. قرآن و نهج البلاغه راهنمای اندیشه و تفکر سیاسی و اجتماعی این جریان قرار داشت، حتی توانست بخشهای دیگر روحانیت را تحت تأثیر قرار دهد و آنان را به این جریان همراه و دعواهای فکری و بینشی خود را کنار بگذارند. و این جریان در شکل غالب سکاندار انقلاب بزرگی گردد که پیروزی آن به این سرعت قابل پیش بینی نبود. اکنون این فرصت فراهم آمده تا این تعامل و همکاری ادامه یابد و از دست-آوردهای آن نگهداری شود و ارزشهای آن گسترش یابد و با انحطاط، فساد، ستم و تبعیض به مبارزه و به دفاع از انقلاب اسلامی و شعارهای ملت: آزادی، جمهوری و استقلال و حقوق شهروندان بپردازد.
در این میان نقش احزاب ضرورت دوچندان پیدا میکند، که به صورت متشکل در جهت ایجاد بزرگترین فریضه الهی بعنی امر به معروف و نهی از منکر اقدام میکنند.؛ زیرا حکومتی به نام دین بوجود آمده و چون اساس و زیربناى حکومت دین بر قدرت سیاسى سالم، مسئول و نقد پذیر استوار است، اگر قدرت سیاسى راه کارهاى کنترل و ابزار مهار مردمى نداشته باشد و از آغاز و در میان راه و در فرجام، همواره مورد ارزیابى و نظارت و محدودیت مردم نباشد، و در چارچوب قانونی محدود نباشد خطرش از دیگر قدرتها بیشتر خواهد شد، زیرا به نام دین و مشروعیت قدسی عمل میکند.
از عوامل مهم رسیدن به اهداف فوق تداوم همکاری حفظ وحدت گروههای اسلامی و توجه به ایجاد هماهنگی میان گروه-های اصلاح طلب است. نخستین منادی وحدت و امت واحده شدن قرآن کریم است که میفرماید: «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ (انبیاء/۹۱) این دین شما و این امت شماست، دین یگانه و من پروردگار شمایم. در بیشتر مواردی عبارتهایی همچون و اعتصموا، اصلحوا، رابطوا، تعاونوا، در جهت تشویق به وحدت و انسجام آمده است، یا حتی دستورهای اخلاقی اجتماعی مانندحرمت غیبت، سوء ظن و افشاگری در جهت پیشگیری از اختلاف آمده است. همچنین آیات دیگری که به تجربه امتهای پیشین اشاره میکند و میگوید از اختلاف و تفرقه آنان عبرت بگیرید و دیگر شما مانند آنان اختلاف نکنید: «وَ لا تَکُونُوا کَالَّذِینَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا (آل عمران/۱۰۵). و یا میگوید: دسته بندی دینی درست میکنند و هرکسی به هردسته و گروه و حزب خود خوشحال میگردد. مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَ کانُوا شِیَعاً کُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ (روم/۳۲)
در پایان با تبریک شروع فعالیت رسمی و قانونی «حزب ندای ایرانیان» برای همه عزیزان آرزوی موفقیت در راه اعتلای اسلام و انقلاب اسلامی و کشور عزیز ایران را داریم.
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
۳۰/۱۱/۱۳۹۳