زینالعابدین صفوی
◽️در میان موافقان حجاب، دستکم سه گرایش به چشم میخورد. طبیعتاً دو گرایش نخست با قانون حجاب و عفاف همسویی بیشتری دارد.
🔻۱ - حجاب بالاتریناصل
در این نگرش حجاب "امالواجبات" و اصلیترین هدف انقلاب، و بیححابی "امالمفاسد"و بزرگترین مُنکَرِ روزگار به شمار میرود. این گرایش نسبت به فسادهای دیگر مانند، انواع فسادهای اقتصادی به اندازه بیححابی حساسیتچندانی ندارد و غنیترین آرمان انقلاب را در حجاب و نیز در شرعی سازی روابط و لذاید جنسی میداند.
🔻۲- حجاب پرچم وقاداری
در این نگرش حجاب یک نماد و پرچم سیاسی و هویتی است. نشانهای است که وفاداری به نظام را نشان میدهد و بیحجابی نیز، اعلام مبارزه و علامت ضدیت با نظام و خطرناک ترین پرچم دشمن است. این گرایش بیحجابها را به خوب و بد تقسیم میکند.
🔻۳- حجاب به عنوان یکی از ارزشها
در این نگرش حجاب تنها "یکی" از احکام فرعی اسلام است و بیحجابی نیز به عنوان "یکی" از مظاهر فساد(نه امالمفاسد) است. این نگاه، گستره و دایره "فساد"را بسیار فراتر و فراختر از فساد جنسی میبینند دغدغه دیگر ارزشها را نیز دارد و ارزشها را در نماد حجاب محدود نمیکند.
◽️بعضی از بزرگانِ صدرِ انقلاب نیز مانند مطهری و طالقانی ترجیح میدادند که نخست، کام ملت را با مزه میوههای انفلاب (مانند عدالت اجتماعی و رفاه)شیرین کنند و سپس به الزام حجاب روی بیاورند* در این نگرش، "حجاب" در یک شبکه ارزشی جای میگیرد و با عناصری چون عدالت و سلامتِ حکومت ارتباطی مستقیم دارد و با گسترشِ ارزشهای دیگر، تقویت میشود و "بیححابی" بیش از آنکه علتِ فسادهای دیگر باشد معلول فسادهای دیگر بویژه فسادهای سیاسی و اقتصادی است. فقر و تبعیض نه فقط برای بی حجاب کردن، بلکه برای بی ایمان کردنِ جامعه کافی است! از این نگاه به مسئولان کشور توصیه میشود که - برای تقویت حجاب هم که شده- در کنارحجاب به رفع فقر و گسترش عدالت نیز همت کنند!
* رجوع شود به خاطره استاد محمدرضا حکیمی از استاد شهید مطهری در باره "الزام حجاب در اول انقلاب"